Bhp, bhp i hg
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Waldemar
Szczublewski
Grupa 5
Bałtycka Wyższa Szkoła Humanistyczna
w
Koszalinie
PRACA STUDYJNA Przedmiot: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Temat: 1. Podstawowe obowiązki pracodawcy z zakresu bhp
2. Mikroklimat w pracy
3. Obciążenie pracą fizyczną
Praca pisana pod kierunkiem
Dr Inż. Jarosława Szczotkiewicza
Jarocin, 2000r.
Spis treści:
1. Podstawowe obowiązki pracodawcy w zakresie bhp....................3.
2. Mikroklimat w pracy ....................................................................7.
3. Obciążenie pracą fizyczną .........................................................10.
4. Wykaz literatury .........................................................................13.
Podstawowe obowiązki pracodawcy
w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Prawo pracy jest jedną a z gałęzi prawa które reguluje stosunki społeczne zachodzące między ludźmi w procesie pracy podporządkowanej.
Prawo pracy powstało w Polsce w 1918r. Jest ono domeną gospodarki kapitalistycznej a jego źródłem są akty, które mają moc powszechnie obowiązującą, wydane w określonej formie przez powołany do tego organ i publikowane w odpowiedni sposób. Są to: konstytucja, umowy międzynarodowe, ustawy
i rozporządzenia.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej szeroko określa zagadnienia związane z prawem pracy w części zatytułowanej ,,Wolności i prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne” art. 66 ust. 1 mówi iż każdy ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy a sposób realizacji tego zapisu określa dział dziesiąty ustawy ,,Kodeks Pracy” zatytułowany Bezpieczeństwo i higiena pracy, który jest podstawowym dokumentem który posłuży do określenia podstawowych obowiązków pracodawcy w zakresie bhp będących tematem głównym niniejszej pracy.
Na wstępie należy podkreślić szczególne znaczenie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy poprzez konstytucyjne zagwarantowanie tych praw a jednocześnie zobowiązanie pracodawców do jego realizacji. Warto wspomnieć że prawo pracy w swej części dotyczącej bezpieczeństwa i higieny realizuje również kolejną nie mniej ważną konstytucyjną zasadę, zapisaną w art. 68 ust. 1 mówiącą o tym iż każdy ma prawo do ochrony zdrowia które podczas pracy bywa nadwerężane a jego utrata ma często swe źródło w działalności zawodowej.
Mówiąc o obowiązku pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy należy zaznaczyć iż w przypadku naruszenia tego obowiązku główna odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy spoczywa na kierownictwie zakładu. Formułuje to art. 207 § 1. Kodeksu pracy. Wynika z tego wniosek że nie służby bhp lub sami pracownicy ponoszą sankcje za niezgodny z przepisami stan bezpieczeństwa w zakładzie pracy. Powinni oni jednak współpracować z pracodawcą na tym gruncie poprzez zgłaszanie swych spostrzeżeń zmierzających do utrzymania lub poprawy stanu bezpieczeństwa.
Obowiązkiem pracodawcy jest ochrona zdrowia i życia pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Szybki postęp techniki na gruncie bhp skutkuje z jednej strony polepszaniem warunków pracy poprzez stosowanie nowoczesnych technologii wytwarzania charakteryzujących się niskim zużyciem energii i stosowaniem ekologicznych materiałów. Często zdarza się iż udział człowieka w procesie produkcyjnym ogranicza się do nadzorowania maszyn, ich programowania i uzbrajania. Z drugiej strony nowoczesne maszyny, narzędzia i urządzenia stosowane w produkcji i usługach często przewyższają założone normy dotyczące bezpieczeństwa w zakresie użytkowania. Rozwój ergonomii sprawia że kontakt człowieka z narzędziem czy maszyną nie powoduje ujemnych skutków dla zdrowia a często jest nawet przyjemny. Postulat stosowania urządzeń o wymienionych wyżej cechach zawarł ustawodawca w kodeksie pracy nakładając na pracodawcę obowiązek wykorzystania osiągnięć nauki i techniki w ochronie życia i zdrowia pracowników. Użycie w kodeksie zapisu ,,przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki” sprawia że w praktyce ustalenie czy pracodawca respektuje zapis ustawy jest czynnością niełatwą, jego wykonanie często uzależnione jest od kondycji finansowej zakładu pracy. Jednakże warto zauważyć że oprócz niewątpliwych korzyści płynących dla zdrowia pracowników ze stosowania nowoczesnych technologii, osiągnięć nauki i techniki w zakładach pracy to również podnoszą one prestiż zakładu i stawiają go w gronie solidnych, nowoczesnych podmiotów co w pewnym stopniu umacnia ich pozycję na rynku i co za tym idzie poprawia ich wynik ekonomiczny.
Poza wyrażonym w kodeksie pracy nakazie stosowania osiągnięć nauki i techniki przy ochronie życia i zdrowia pracowników ustawodawca określa iż pracodawca w szczególności jest zobowiązany do:
1. Organizowania pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
2. Zapewniania przestrzegania w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń.
3. Zapewnić wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy.
4. Zapewnić wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy.
Poprzez organizowanie pracy w sposób bezpieczny i higieniczny należy rozumieć szereg obowiązków pracodawcy które cel ten realizują. Szczegółowy ich zakres jest w dużej mierze uzależniony od specyficznych warunków pracy, profilu produkcji, miejsca wykonywania prac itp. Inaczej bowiem zorganizowana będzie praca w biurze, zakładzie mechanicznym, budownictwie czy handlu. Bezpieczne organizowanie pracy należy na uwadze już na etapie projektowania i budowania oraz adaptacji pomieszczeń przeznaczonych do pracy. Przepisy i wymagania bhp dotyczące budowy pomieszczeń i urządzeń fabrycznych określają ich wymiary, rozmieszczenie i wyposażenie. Elementy budynków i pomieszczeń takie jak podłogi, ściany, drzwi, okna powinny być tak dostosowane do rodzaju produkcji a przede wszystkim do człowieka aby możliwość zaistnienia wypadku ograniczyć do minimum. Warto wspomnieć również o właściwym usytuowaniu maszyn i stanowisk pracy, wytyczenie ciągów komunikacyjnych, jak również o optymalnej organizacji transportu wewnętrznego.
Celem zapewnienia przestrzegania w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy pracodawca ma prawo do wydawania poleceń odpowiednim służbom funkcjonującym w przedsiębiorstwie oraz pracownikom do usunięcia zaistniałych uchybień, kontrolować ich wykonanie a w skrajnym przypadku do wyciągania konsekwencji służbowych, poprzez udzielanie kar regulaminowych w stosunku do osób które tych poleceń nie respektują. Kwestię tą reguluje rozdział VI kodeksu pracy który za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych pracodawca może zastosować:
1. Karę upomnienia
2. Karę nagany
Oprócz wymienionych kar pracodawca może zastosować również karę pieniężną
,,za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy”. Kara ta za jedno wykroczenie nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia a łączne kary pieniężne nie mogą przekroczyć dziesiątej części wynagrodzenia przypadającej do wypłaty po potrąceniach wymienionych w art. 87 § 1 pkt. 1 – 4.
Stosując wymienione wyżej instrumenty pracodawca zapewnia wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy do organów tych zaliczamy:
1. Państwową Inspekcję Pracy
2. Państwową Straż Pożarną
3. Państwową Inspekcję Sanitarną
4. Urząd Dozoru Technicznego
Poza zawodowymi organami nadzoru nad warunkami pracy pracodawca jest również zobowiązany zapewnić wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy. Do zakresu jej działania należy nadzór nad przestrzeganiem przez administrację zakładu pracy postanowień układu zbiorowego i regulaminu pracy w sprawach bhp, ochrony zdrowia pracowników, pracy kobiet i młodocianych, czasu pracy, urlopów oraz kontrola urządzeń technicznych i sanitarnych z punktu widzenia bezpieczeństwa pracy.
Społeczny inspektor ma prawo wizytować w czasie wykonywania swoich funkcji wszelkie zabudowania i miejsca pracy objęte zakresem jego działania. Ma on również prawo wydawania na piśmie zaleceń skierowanych do pracodawcy w celu usunięcia stwierdzonych uchybień w określonym terminie. Pracodawca i zatrudnieni pracownicy mają obowiązek udzielania społecznemu inspektorowi pracy wyjaśnień i danych w sprawach wchodzących w zakres jego działania.
Zakładowymi społecznymi inspektorami pracy są najczęściej pracownicy o długim stażu pracy, legitymujący się niezbędnym dla tej funkcji zasobem kwalifikacji i doświadczeń.
Kodeks pracy w art. 207 § zobowiązuje pracodawców oraz osoby kierujące pracownikami do posiadania przez nich wiedzy w zakresie przepisów o ochronie pracy jak również przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W myśl rzymskiej zasady ,, ignorantia iuris nocet” (nieznajomość prawa szkodzi) w interesie samych pracodawców oraz osób kierujących pracownikami leży dokładne zapoznanie się z przepisami bhp i prawa pracy, gdyż ich nieznajomość nie zwalnia od odpowiedzialności za powstałe z tego powodu szkody. Organizowane przez zakłady doskonalenia zawodowego kursy bhp dla pracodawców umożliwiają zainteresowanym zapoznanie się z tą problematyką a jednocześnie spełnienie wymienionego w kodeksie pracy wymogu.
Do obowiązków kierowniczych należy w szczególności:
Ø Organizowanie stanowisk pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp.
Ø Dbanie o właściwą jakość (atesty) środków ochrony indywidualnej i stosowanie ich zgodnie z przeznaczeniem.
Ø Organizowanie i prowadzenie prac w sposób chroniący podległych pracowników przed wypadkami i chorobami zawodowymi
Ø Dbanie o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy
Ø Wymuszenie na pracownikach przestrzegania przepisów bhp
Ø Zapewnienie wykonywania zaleceń lekarza medycyny pracy
W razie gdy jednocześnie w tym samym miejscu wykonują pracę pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, pracodawcy ci mają obowiązek:
Ø Współpracować ze sobą
Ø Wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w tym samym miejscu.
Ø Ustalić zasady współdziałania uwzględniające sposoby postępowania w przypadku wystąpienia zagrożeń dla zdrowia lub życia.
Przypadki takie często mają miejsce w pracach budowlanych, przy kompleksowym realizowaniu inwestycji przez generalnego wykonawcę, który do części prac angażuje odrębne firmy jako podwykonawców. Współpraca tych firm i nadzór nad nimi jest niezmiernie ważną sprawą, bez której zrealizowanie inwestycji często byłoby niemożliwe. Rzeczą jednak najważniejszą jest takie koordynowanie prac aby wykluczyć lub ograniczyć do minimum możliwość wystąpienia wypadku. Nietrudno wyobrazić sobie sytuację w której na elewacji budynku prowadzone są prace blacharskie a na dole przy budynku inna brygada wykonuje prace kanalizacyjne.
Ważne jest, na co zwraca uwagę kodeks pracy iż wyznaczenie koordynatora nie zwalnia poszczególnych pracodawców z obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudnionym przez nich pracownikom.
Pracodawca rozpoczynający działalność jest zobowiązany w terminie 14 dni od rozpoczęcia tej działalności, zawiadomić na piśmie właściwego inspektora pracy i inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników, a także złożyć pisemną informację o środkach i procedurach przyjętych dla spełnienia wymagań wynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczących danej dziedziny działalności.
Obowiązek ten ciąży również na pracodawcy w razie zmiany miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności a zwłaszcza zmiany technologii lub profilu produkcji.
Pracodawca ma również obowiązek zawiadomić wymienione wyżej służby w przypadku zaprzestania lub likwidacji zakładu pracy. Jeżeli natomiast pracodawca prowadzi działalność powodującą szczególne zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników inspektor pracy lub inspektor sanitarny może go zobowiązać do okresowej aktualizacji danych z zakresu prowadzonej działalności, technologii wytwarzania i profilu produkcji.
Uważna lektura działu X Kodeksu pracy który nazywany jest potocznie ,,małą konstytucją bhp” prowadzi do wniosku że większość zawartych tam norm prawa zawiera słowo ,,obowiązek” przy czym do pracownika odnosi się tylko raz (art. 211 K.P.) natomiast w stosunku do pracodawcy słowo to powtarza się wielokrotnie.
Warto jeszcze raz przypomnieć iż omówione w niniejszym opracowaniu obowiązki noszą nazwę obowiązków podstawowych, poza nimi pracodawca ma wiele innych obowiązków które konkretyzowane są w wielu artykułach działu X Kodeksu pracy
Mikroklimat w pracy
Mikroklimat i jego ocena w pomieszczeniu pracy zależy od kombinacji ilościowej czterech parametrów:
Ø Promieniowanie cieplne
Ø Temperatura
Ø Ruch powietrza
Ø Wilgotność powietrza
Mając na uwadze wymienione czynniki mikroklimat możemy podzielić na:
Gorący – to taki gdzie temperatura przekracza 30 stopni C, a wilgotność powietrza przekracza 65 %, a także w warunkach bezpośredniego oddziaływania otwartego źródła promieniowania, w tym w szczególności obsługa suszarni; spiekanie i prażenie rud, walcowanie, wytapianie, rozlewanie i odlewanie metali
Zimny - w temperaturze powietrza niższej niż +14°C, a także przy wilgotności względnej wyższej niż 65%, w tym w szczególności przy pracach w chłodniach, przechowalniach produktów żywnościowych, zamrażalniach, w stałym kontakcie z wodą, solanką i innymi płynami, przy robotach ziemnych w mokrym gruncie - osuszaniu, nawadnianiu, a także gdy występują warunki narażające na stałe przemakanie odzieży, powodujące naruszenie bilansu cieplnego u młodych pracowników8.
Zmienny – o dużych wahaniach parametrów mikroklimatu - nagłe zmiany temperatury powietrza w zakresie 15°C, przy braku możliwości stosowania 15-20 minutowej adaptacji w pomieszczeniach o temperaturze pośredniej8.
Uciążliwości w pracy związane z pracą w zimnym gorącym lub zmiennym mikroklimacie mogą pośrednio wpływać na błędne reagowanie pracownika co może być przyczyną wypadku. Nadmierny chłód sprzyja powstawaniu wypadków przy pracy ponieważ skostniałe od zimna ręce lub nogi mają znacznie mniejszą sprawność. Nadmiernie wysoka temperatura w pomieszczeniach pracy jest również niewskazana powoduje bowiem przegrzanie i osłabienie organizmu ludzkiego.
W celu zapewnienia odpowiednich warunków mikroklimatycznych w pomieszczeniach zakładów stosuje się urządzenia za pomocą których dokonuje się wymiany powietrza, reguluje jego wilgotność i temperaturę niezależnie od klimatu zewnętrznego i od procesów zachodzących w danym pomieszczeniu.
Wymianę powietrza w pomieszczeniach pracy dokonuje się poprzez jego wentylację. Ze względu na sposób dokonywania tej wymiany rozróżniamy wentylację naturalną i mechaniczną
Wentylacja naturalna polega na wymianie powietrza wskutek różnicy ciężaru powietrza zimnego i ciepłego lub samoczynnie na skutek różnicy ciśnień (wiatru). Wentylacja naturalna odbywa się bądź to poprzez porowatość ścian, nieszczelności oraz za pośrednictwem drzwi, okien i innych otworów naturalnych. W celu zwiększenia naturalnej wentylacji stosuje się przewody wentylacyjne z regulowanym przepływem powietrza przez co istnieje możliwość zmiany ilości wymienianego powietrza.
Ponie...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]-
Pokrewne
- Index
- Bez cukru 239 do 247, HG - SS
- Bez cukru 221 do 238, HG - SS
- Bhp poradnik dla pracodawcy 2009(1),
- Bezprzewodowe środki przekazu2(1),
- Bella znaczy piekna, Harlequin-romans historyczny, Harlequin romans
- Bel Fran, Belphegor x Fran
- Biuletyn IPN (86) 3 2008, 24.Biuletyn IPN
- Bez tytułu 1sfd, prace, wypracowania na różne tematy
- Bitwa pod Olszynką Grochowską 1831, Bitwy i Wojny
- Bevarly Elizabeth - Idealny tata, Bevarly Elizabeth
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- swittle.opx.pl