Biologia nauka o życiu, Sprawdziany 1 gimnazjum

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Biologia – nauka o życiu

 

Poniższy test składa się z 21 zadań. Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów możliwą do uzyskania za prawidłową odpowiedź. Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 34 punkty.

 

1. Zaznacz prawidłową definicję komórki.             (0–1)

A. Podstawowa jednostka budulcowa i funkcjonalna wszystkich organizmów.

B. Podstawowa jednostka budulcowa i funkcjonalna bakterii i pierwotniaków, niezdolna do samodzielnego życia.

C. Największa jednostka budulcowa organizmów wielokomórkowych, zdolna do samodzielnego życia.

D. Element budowy organizmów, z którego są zbudowane wszystkie organelle.

 

2. Podkreśl nazwę organizmów o najmniejszych komórkach.                                                             (0–1)

 

A. Organizmy wielokomórkowe.

B. Bakterie.

C. Pierwotniaki.

D. Rośliny.

 

3. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.          (0–1) Wszystkie istoty żywe

A. mają ciało zbudowane z tkanek.

B. mają ciało zbudowane z komórek, odżywiają się i oddychają.

C. mają budowę komórkową, są samożywne i wykonują ruchy.

D. mają ciało zbudowane z tkanek, odżywiają się, oddychają i wykonują ruchy.

 

4. Podkreśl nazwy struktur, które nie występują w komórce zwierzęcej.                                          (0–1)

 

błona komórkowa, chloroplasty, mitochondria,

ściana komórkowa, rybosomy, aparat Golgiego,

jądro komórkowe

 

5. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.         (0–1)

Komórki różnią się od siebie między innymi

A. funkcją mitochondrium.

B. budową błony komórkowej.

C. kształtem i wielkością.

D. funkcją jądra komórkowego.

 

6. Wymień trzy przykłady źródeł wiedzy biologicznej.

(0–1)

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

…………………………

Imię i nazwisko

………………………

Klasa

 

7. Zaznacz nazwę organelli, której dotyczy opis. (0–1)

 

To struktura z dwiema błonami, w której odbywa się oddychanie wewnątrzkomórkowe – uwalnianie z pokarmu energii potrzebnej komórkom.

 

A. Chloroplast.

B. Mitochondrium.

C. Jądro komórkowe.

D. Wodniczka.

 

8. Wpisz funkcje podanych organelli komórkowych.

(0–3)

 

a) Jądro komórkowe –   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

b) Chloroplast – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

c) Rybosom – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

9. Obok każdej nazwy organizmu wpisz nazwę

królestwa, do którego należy.                              (0–2)

 

Pies – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Pantofelek – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Koźlarz – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Sosna – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Drożdże – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Róża – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Gronkowiec – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Ryś – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Salmonella – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Rak –  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Stokrotka – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Borowik – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

10. Rozpoznaj i podpisz komórkę przedstawioną na ilustracji oraz podpisz zaznaczone organelle. (0–3)

 

11. Przyporządkuj nazwom nauk przedmiot ich badań.

                                                                                       (0–4)

 

A. Cytologia …..

B. Histologia …..

C. Anatomia …..

D. Genetyka …..

 

1. Zajmuje się budową tkanek.

2. Zajmuje się dziedziczeniem cech i zmiennością

organizmów.

3. Zajmuje się budową i funkcjonowaniem

komórek.

4. Zajmuje się budową wewnętrzną organizmów.

5. Zajmuje się budową chemiczną organizmów.

 

12. Podkreśl nazwy części optycznych mikroskopu.

                                                                                      (0–2)

obiektyw, śruba makrometryczna, śruba mikrometryczna, tubus, kondensor, statyw

ze stolikiem, okular, źródło światła, rewolwer

 

13. Oblicz, jakie powiększenie uzyskasz w mikroskopie, jeżeli okular powiększa obraz 10 razy, a obiektyw – 35 razy.                           (0–1)

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

14. Napisz, która czynność jest obserwacją, a która doświadczeniem.                                                 (0–1)

 

a) Określenie reakcji rośliny na brak słońca –

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

b) Pomiar temperatury ciała człowieka –

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

15. Przyporządkuj systemy klasyfikacji organizmów ich charakterystykom.                                         (0–1)

A. Klasyfikuje organizmy na podstawie ich zewnętrznego podobieństwa.

B. Klasyfikuje organizmy na podstawie ich pokrewieństwa.

 

1. System naturalny . . . . .

 

2. System sztuczny . . . . .

 

Komórka bakteryjna

Komórka zwierzęca

Wodniczka

Mitochondrium

Jądro komórkowe

Ściana komórkowa

Błona komórkowa

Rybosomy

 

 

16. Uszereguj jednostki klasyfikacji biologicznej

zwierząt od najniższej do najwyższej.              (0–1)

 

rodzaj, gatunek, typ, królestwo, gromada, rząd, rodzina

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

17. Zaznacz punkt dotyczący zadań systematyki.  (0–1)

 

A. Badanie budowy zewnętrznej i sposobów

rozmnażania się organizmów.

B. Szukanie pokrewieństw między roślinami

a zwierzętami.

C. Nadawanie nazw i określanie środowisk

życia organizmów jednokomórkowych.

D. Opisywanie organizmów, nadawanie im

nazw, ich podział na grupy oraz szukanie

pokrewieństw między organizmami.

 

18. Napisz, do którego królestwa należą opisane

organizmy.                                                              (0–1)

 

Organizmy jednokomórkowe lub wielokomórkowe; cudzożywne; mają ścianę komórkową zbudowaną z chityny.

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

19. Uzupełnij schemat obrazujący przebieg metody naukowej.                                                              (0–3)

 

obserwacja problem badawczy . . . . . . . . . . . .

doświadczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . .   teoria naukowa

 

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • braseria.xlx.pl
  •