Biologia nauka o życiu, Sprawdziany 1 gimnazjum
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Biologia – nauka o życiu
Poniższy test składa się z 21 zadań. Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów możliwą do uzyskania za prawidłową odpowiedź. Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 34 punkty.
1. Zaznacz prawidłową definicję komórki. (0–1)
A. Podstawowa jednostka budulcowa i funkcjonalna wszystkich organizmów.
B. Podstawowa jednostka budulcowa i funkcjonalna bakterii i pierwotniaków, niezdolna do samodzielnego życia.
C. Największa jednostka budulcowa organizmów wielokomórkowych, zdolna do samodzielnego życia.
D. Element budowy organizmów, z którego są zbudowane wszystkie organelle.
2. Podkreśl nazwę organizmów o najmniejszych komórkach. (0–1)
A. Organizmy wielokomórkowe.
B. Bakterie.
C. Pierwotniaki.
D. Rośliny.
3. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1) Wszystkie istoty żywe
A. mają ciało zbudowane z tkanek.
B. mają ciało zbudowane z komórek, odżywiają się i oddychają.
C. mają budowę komórkową, są samożywne i wykonują ruchy.
D. mają ciało zbudowane z tkanek, odżywiają się, oddychają i wykonują ruchy.
4. Podkreśl nazwy struktur, które nie występują w komórce zwierzęcej. (0–1)
błona komórkowa, chloroplasty, mitochondria,
ściana komórkowa, rybosomy, aparat Golgiego,
jądro komórkowe
5. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Komórki różnią się od siebie między innymi
A. funkcją mitochondrium.
B. budową błony komórkowej.
C. kształtem i wielkością.
D. funkcją jądra komórkowego.
6. Wymień trzy przykłady źródeł wiedzy biologicznej.
(0–1)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
…………………………
Imię i nazwisko
………………………
Klasa
7. Zaznacz nazwę organelli, której dotyczy opis. (0–1)
To struktura z dwiema błonami, w której odbywa się oddychanie wewnątrzkomórkowe – uwalnianie z pokarmu energii potrzebnej komórkom.
A. Chloroplast.
B. Mitochondrium.
C. Jądro komórkowe.
D. Wodniczka.
8. Wpisz funkcje podanych organelli komórkowych.
(0–3)
a) Jądro komórkowe – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) Chloroplast – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
c) Rybosom – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9. Obok każdej nazwy organizmu wpisz nazwę
królestwa, do którego należy. (0–2)
Pies – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pantofelek – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Koźlarz – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sosna – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Drożdże – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Róża – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gronkowiec – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ryś – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Salmonella – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rak – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stokrotka – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Borowik – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10. Rozpoznaj i podpisz komórkę przedstawioną na ilustracji oraz podpisz zaznaczone organelle. (0–3)
11. Przyporządkuj nazwom nauk przedmiot ich badań.
(0–4)
A. Cytologia …..
B. Histologia …..
C. Anatomia …..
D. Genetyka …..
1. Zajmuje się budową tkanek.
2. Zajmuje się dziedziczeniem cech i zmiennością
organizmów.
3. Zajmuje się budową i funkcjonowaniem
komórek.
4. Zajmuje się budową wewnętrzną organizmów.
5. Zajmuje się budową chemiczną organizmów.
12. Podkreśl nazwy części optycznych mikroskopu.
(0–2)
obiektyw, śruba makrometryczna, śruba mikrometryczna, tubus, kondensor, statyw
ze stolikiem, okular, źródło światła, rewolwer
13. Oblicz, jakie powiększenie uzyskasz w mikroskopie, jeżeli okular powiększa obraz 10 razy, a obiektyw – 35 razy. (0–1)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14. Napisz, która czynność jest obserwacją, a która doświadczeniem. (0–1)
a) Określenie reakcji rośliny na brak słońca –
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) Pomiar temperatury ciała człowieka –
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15. Przyporządkuj systemy klasyfikacji organizmów ich charakterystykom. (0–1)
A. Klasyfikuje organizmy na podstawie ich zewnętrznego podobieństwa.
B. Klasyfikuje organizmy na podstawie ich pokrewieństwa.
1. System naturalny . . . . .
2. System sztuczny . . . . .
Komórka bakteryjna
Komórka zwierzęca
Wodniczka
Mitochondrium
Jądro komórkowe
Ściana komórkowa
Błona komórkowa
Rybosomy
16. Uszereguj jednostki klasyfikacji biologicznej
zwierząt od najniższej do najwyższej. (0–1)
rodzaj, gatunek, typ, królestwo, gromada, rząd, rodzina
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17. Zaznacz punkt dotyczący zadań systematyki. (0–1)
A. Badanie budowy zewnętrznej i sposobów
rozmnażania się organizmów.
B. Szukanie pokrewieństw między roślinami
a zwierzętami.
C. Nadawanie nazw i określanie środowisk
życia organizmów jednokomórkowych.
D. Opisywanie organizmów, nadawanie im
nazw, ich podział na grupy oraz szukanie
pokrewieństw między organizmami.
18. Napisz, do którego królestwa należą opisane
organizmy. (0–1)
Organizmy jednokomórkowe lub wielokomórkowe; cudzożywne; mają ścianę komórkową zbudowaną z chityny.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
19. Uzupełnij schemat obrazujący przebieg metody naukowej. (0–3)
obserwacja problem badawczy . . . . . . . . . . . .
doświadczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . teoria naukowa
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]-
Pokrewne
- Index
- Biology.Dictionary, Dictionaries
- Biologia układ nerwowy, ♥szkoła, ściągi
- Biologiczne podstawy funkcjonowania człowieka, BPFC
- Biologia w pigułce, CZESIOZAPRASZA
- Biologia molekularna- giełda-1(1),
- Biologia molekularna- giełda-1(2),
- Biology, GRE
- Biologia, Prace
- Biologia medyczna,
- Beginner`s polish. 2 CD and coursebook - Joanna Michalak-Gray FULL, Nauka języków
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- mrowkodzik.xlx.pl