Biznesplan jako strategia sukcesu przedsiebiorstwa, STRETGIE
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Strona | 12
Nauki ścisłe priorytetem społeczeństwa opartego na wiedzy
Materiały z przedsiębiorczości na platformę CMS
,,Mądrość planów polega na przewidzeniu
także trudności wykonawczych.”
Luc De Clapiers De Vauvenargues
Biznesplan jako strategia sukcesu przedsiębiorstwa
Podjęcie decyzji o własnym biznesie jest bardzo trudne. Ale należy dać sobie szansę. Jeżeli ktoś zdaje sobie sprawę z tego, że jest gotów nie tylko do działania ale także do ciężkiej pracy i potrafi swoje marzenia wprowadzać w życie, to powinien zdecydować się jak najprędzej.
Praktyka gospodarcza pokazuje że najlepszym narzędziem stosowanym przy realizacji planowanego przedsięwzięcia jest biznesplan. To plan przedstawiający zamierzenia rozwojowe przedsiębiorstwa. Jest on realistyczna oceną sytuacji przedsiębiorstwa, zaplanowaniem strategii, krótko i długoterminowych celów przedsiębiorstwa oraz sposobów ich osiągnięcia a także potencjału przedsiębiorstwa. Określa poszczególne kroki, jakie przedsiębiorstwo powinno przyjąć by zamierzone zadania i cele zostały zrealizowane.
Ktoś pięknie powiedział „Plan jest niczym, planowanie-wszystkim”. Choć to ładnie brzmi to tak naprawdę plan działalności często się przydaje się pod warunkiem, że jest uaktualniany na bieżąco. Planowanie za pomocą tworzenia biznesplanów stanowi strategię zwiększania szans na osiągnięcie sukcesu w nieustannie zmieniającym się świecie biznesu. Oczywiście biznesplan nie daje żadnej gwarancji sukcesu, lecz planowanie przedsięwzięć jest procesem, który ułatwia przygotowanie się na to, co nadejdzie.
Aby przystąpić do pisania biznesplanu najpierw trzeba przejść przez etap ,,burzy mózgów” i znaleźć taki pomysł, który sprawdzi się w praktyce. Nie istnieje jednolity wzorzec biznesplanu, którym należałoby się kierować. W zależności od celu napisania biznesplanu oraz specyfiki prowadzenia działalności gospodarczej będzie miał on różną strukturę i objętość.
Pisząc go na własne potrzeby nie należy dokonywać obszernych opisów poszczególnych działań. Wystarczy zapisać informacje hasłowo w punktach zwracając uwagę na zagrożenia, jakie występują w kolejnych etapach realizacji projektu i przemyśleć sposoby ich likwidacji lub przynajmniej łagodzenia. Przygotowując biznesplan dla instytucji finansowej lub w celu pozyskania nowego inwestora należy w pierwszej kolejności zainteresować adresata swoim pomysłem. Uwaga bankowca koncentruje się na stabilności, bezpieczeństwie, obrotach kapitałowych i rentowności. Prywatnych inwestorów interesuje głównie efektywność zainwestowanego kapitału. Obie grupy chcą jednak wiedzieć jak ich pieniądze zostaną wydane.
Sporządzając biznesplan przedsięwzięcia zwraca się też uwagę na realność przedstawionych w nim zapisów i możliwość ich realizacji zarówno w części opisowej, jak i finansowej. Aby napisać dobry biznesplan, osoba przystępująca do tej pracy powinna doskonale orientować się w zagadnieniach dotyczących specyfiki danej branży i posiadać wiedzę związaną z prawno-księgowymi aspektami prowadzenia wybranej działalności oraz znać zasady budowy biznesplanu. Proces tworzenia biznesplanu jest jednocześnie procesem uczenia się. Opracowujący nie tylko dogłębnie poznają strukturę rynku, instrumenty marketingowe i finansowe, ale również uczą się szacować ryzyko.
Do udziału w przygotowaniu biznesplanu można też poprosić konsultanta. Jednak jego rola powinna ograniczyć się do przedstawienia technicznych aspektów opracowania, jego oceny oraz przekazania sugerowanych zmian.
Przy opracowywaniu biznesplanu należy unikać następujących błędów:
· opracowanie jest zbyt obszerne - nie jest napisany zwięzłym, komunikatywnym językiem,
· brak przejrzystości w prezentacji - przygotowanie i struktura biznesplanu są dla osób trzecich niezrozumiałe, dokument jest zbyt szczegółowy i zawiera nadmierną ilość danych liczbowych i specjalnego słownictwa technicznego,
· fragmentaryczność - biznesplan nie stanowi całości, zostały w nim pominięte pewne istotne obszary; do często pomijanych kwestii należą np. charakterystyka konkurencji, opis działań marketingowych,
· wewnętrzne sprzeczności - brak zgodności pomiędzy poszczególnymi elementami biznesplanu (np. część finansowa planu nie zgadza się z innymi elementami planu),
· plan jest nierealny - plan jest sporządzony w oderwaniu od rzeczywistości przyjmowane założenia, zwłaszcza finansowe, są nierealne i nie zostały poddane wstępnej weryfikacji,
· brak określenia celu - brak celu lub zbyt obszerne zdefiniowanie celu przedsięwzięcia.
Starannie przygotowany biznesplan pomaga w zarządzaniu przedsiębiorstwem, a także stanowi o pozycji właściciela przedsiębiorstwa na zewnętrz wobec otoczenia rynkowego, gospodarczego czy też instytucjonalnego. Chroni przed podejmowaniem nieuzasadnionego ryzyka, umożliwia przetrwanie w trudnych czasach i ekspansję w lepszych okresach. To dokument, który określa postępowanie firmy w pewnym okresie. Pokazuje jej słabe i mocne strony w otoczeniu gospodarczym.
Przyszłości nie da się dokładnie przewidzieć, stąd zadaniem biznesplanu jest ograniczenie niepewności, ocena prawdopodobieństwa przyszłych zdarzeń oraz rozpoznanie występujących problemów, a więc także zmniejszenie ryzyka podjęcia błędnych decyzji. Dobry biznesplan będzie niezastąpioną mapą po trudnym terenie, jakim jest każdy rynek.
Poniżej przedstawiono przykładowy, uproszczony biznesplan wraz z kartą oceny.
1. Cel biznesplanu
Potrzeby finansowe i ich struktura (ile pieniędzy i na co)
Uruchomienie działalności wymaga zainwestowania środków pieniężnych w wysokości ok. 25000zł. Zostaną one przeznaczone na zakup niezbędnego sprzętu i produktów oraz działania promocyjne. Środki na działalność będą pochodziły z własnych funduszy – 5000zł oraz z pożyczki.
Opis produktu/usługi podkreślający korzyści dla klienta oraz konkurencyjność oferty
Przedsiębiorstwo świadczyć będzie usługi PODCIŚNIENIOWEGO CZYSZCZENIA w zakresie: prania dywanów i wykładzin, czyszczenia tapicerki meblowej i samochodowej. Usługi wykonywane będą solidnie i tanio przy użyciu profesjonalnych maszyn i środków czystości. Oferta jest adresowana do osób prowadzących własne przedsiębiorstwa, właścicieli sklepów oraz wszystkich tych, którym brakuje czasu, doceniają oni fachowość wykonywania usług.
Informacje potwierdzające umiejętności i kompetencje inicjatora (lub inicjatorów) przedsięwzięcia
Przedsiębiorcą jest Krzysztof Żbik, posiadający wykształcenie średnie techniczne. Właściciel miał już kontakt ze środowiskiem usługowym i handlowym, co ułatwi prawne funkcjonowanie tego przedsiębiorstwa.
Projektowane dochody gwarantujące korzyści dla inwestorów
Wydatki w ciągu półrocznej działalności wyniosą 20919,78zł, a przychody 75900zł. Przedsiębiorstwo osiągnie więc zysk netto w wysokości ok. 44550zł, mogący świadczyć o dobrych perspektywach rozwoju tej działalności.
2. Opis przedsiębiorstwa
Misja
Dbam o wygląd i higienę sprzątanych obiektów, a jakość wykonywanej pracy jest dla mnie podstawową wartością.
Przedmiot działalności przedsiębiorstwa
Przedsiębiorstwo świadczyć będzie usługi PODCIŚNIENOWEGO CZYSZCZENIA w zakresie: prania dywanów i wykładzin, czyszczenia tapicerki meblowej (kanapy, rogówki, fotele, krzesła), a także samochodowej.Świadczyć będziemy również inne usługi specjalistyczne z zakresu prac czyszcząco-porządkowych, takie jak: czyszczenie żaluzji pionowych czy mycie okien. Usługi będą wykonywane w miejscu wskazanym przez klienta. Zamówienia na nasze usługi przyjmowane będą zarówno od przedsiębiorstw i instytucji, jak i od osób prywatnych.
Forma organizacjo-prawna przedsiębiorstwa
Przedsiębiorstwo będzie funkcjonować jako jednoosobowa działalność gospodarcza – Krzysztof Żbik- Usługi Czyszcząco-Piorące BŁYSK. Siedzibą przedsiębiorstwa będzie mieszkanie właściciela/ki, w którym wygospodarowane zostanie pomieszczenie o powierzchni ok. 15m2, które częściowo zajmowane będzie przez biuro, a w części jako magazyn. Biuro wyposażone będzie w komputer i telefon stacjonarny (z automatyczną sekretarką i faksem). Urządzenia te, jak i 9-letni samochód marki Polonez, są własnością właściciela i zostaną przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej.
Konkurencyjność oferty (Kim SA konkurenci? Jakie są ich atuty i słabości?)
Co odróżnia ofertę przedsiębiorstwa od konkurencji? Na terenie Moniek jest jedno przedsiębiorstwo konkurencyjne oraz kilka przedsiębiorstw porządkowych, które nie uruchomiły jeszcze usług prania dywanów i tapicerki. Istnieją również myjnie samochodowe, które oferują czyszczenie tapicerki, jednakże związane jest to z koniecznością dojazdu klienta do punktu usługowego. Przedsiębiorstwo BŁYSK umożliwia wykonanie usług w każdym miejscu, zgodnie z życzeniami klientów.
3. Zarządzanie
Skład kadry zarządzającej przedsiębiorstwem
Krzysztof Żbik
Doświadczenie zawodowe kadry zarządzającej. Obowiązki osób zarządzających z podziałem ról pełnionych w przedsiębiorstwie
Właściciel:
· - nadzorowanie całości,
· - rachunkowość i zarządzanie informacjami,
· sprawy bankowe,
· wyliczanie i płacenie podatków, ZUS
· świadczenie solidnych i wysokiej jakości usług u zleceniodawcy,
· zarządzanie reklamą i marketingiem
· kontakt z klientem,
· planowanie i wyliczanie kosztów związanych z oferowaną usługą,
· kalkulacja nakładów i cen,
· zagwarantowanie świadczenia usługi,
· zapewnienie wysokiej jakości usług.
Stosunki własnościowe, powiązania prawne przedsiębiorstwa i osób zarządzających z innymi przedsiębiorstwami na rynku (udziały i funkcje pełnione w innych przedsiębiorstwach)
Właściciel posiada akcje przedsiębiorstwa PGE Oddział w Białymstoku
4. Plan marketingowy
Analiza rynku
Przedsiębiorstwo działa na rynku o niewielkiej konkurencji. W Mońkach jest jedno przedsiębiorstwo takiej branży i kilka pokrewnych. Jednakże jak na miasto liczące ok. 50 tyś. mieszkańców – rynek jest wciąż w niewystarczającym stopniu nasycony usługami tego typu.
Identyfikacja klientów
Oferta przedsiębiorstwa jest tak zróżnicowana, aby odpowiadała wszystkim klientom. Dla każdego segmentu rynku została przygotowana odpowiednia propozycja, która ma w pełni zadowolić oczekiwania klienta. Przedsiębiorstwo zapewnia to poprzez wysoką jakość świadczonych usług
Lokalizacja
Przedsiębiorstwo będzie zlokalizowane w Mońkach, przy ulicy Harcerskiej
Dystrybucja
Usługi wykonywane będą w terenie – u klienta. Właściciel przedsiębiorstwa BŁYSK, który jest również głównym wykonawcą usług, będzie dojeżdżał/a samochodem pod wskazany przez klienta adres.
Polityka cenowa
Ceny zostaną dostosowane do możliwości finansowych klientów przy jednoczesnym uwzględnianiu oferty konkurencji
Promocja
Przedsiębiorstwo przed rozpoczęciem działalności przeprowadzi akcję mającą na celu rozpropagowanie swoich usług: właściciel sprezentuje teren, zaprezentuje przedsiębiorstwo w miejscowych przedsiębiorstwach i instytucjach, zachęcając do skorzystania z oferty. Promocja będzie realizowana również dzięki wykorzystaniu reklamy wizualnej, plakatów oraz ulotek, a także ogłoszeń w lokalnej prasie. Poza tym przedsiębiorstwo zastosuje reklamę barwną w postaci szyldu oraz rysunku i napisów informacyjnych na wykorzystywanym przez siebie środku transportu. Dla stałych klientów przedsiębiorstwa planuje się udzielanie zniżek.
5. Plan organizacyjny
Błysk jest przedsiębiorstwem jednoosobowym. Dlatego też przed rozpoczęciem działalności właściciel pełnić będzie rolę akwizytora (roznoszenie ulotek, prezentacja przedsiębiorstwa i zachęcanie do skorzystania z jej oferty), gdy zaś przedsiębiorstwo zostanie uruchomione, będzie przyjmował zamówienia, prowadził dokumentację i wykonywał usługi.
Dostawcy
Do działalności tej potrzebne będą przede wszystkim chemiczne środki czystości, w które przedsiębiorstwo będzie się zaopatrywać w hurtowni, oferującej produkty firmy Karcher. Przedsiębiorstwo „Błysk” ma zamiar zakupić urządzenia czyszczące tej firmy, dlatego też dbając o jakość wykonywanych usług, będzie wykorzystywać wyłączenie firmowe środki czystości przeznaczone dla tych urządzeń. Hurtownia taka znajduje się w Białymstoku przy ulicy Pilotów 77. W ten sposób przedsiębiorstwo zapewni sobie wysoką jakość oferowanych usług, a klient uzyska pełną satysfakcję.
Księgowość
Prowadzeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów zajmie się biuro rachunkowe przy ulicy Harcerskiej 7.
6. Harmonogram realizacji przedsięwzięcia
Opis czynności niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia:
· dostosowanie powierzchni użytkowej lokalu – magazynu oraz części biurowej,
· zakup niezbędnego sprzętu – urządzenia piorącego dywany oraz tapicerkę przy użyciu suchej piany z odpowiednimi końcówkami, umożliwiającymi czyszczenie również tapicerki samochodowej, a także specjalistycznego urządzenia do mycia okien,
· zakup odpowiednich środków czystości – proszków i płynów,
· podpisanie umowy na korzystanie z sieci telefonii komórkowej,
· wykonanie i dystrybucja ulotek,
· zamówienie ogłoszeń w lokalnej prasie,
· kolejność i czas trwania poszczególnych czynności należy zaplanować indywidualnie.
7.Analiza rynku
Najważniejsze szanse i ich konsekwencje
Rynek potencjalnych klientów jest w fazie gwałtownego rozwoju. Powstają nowe przedsiębiorstwa zatrudniające coraz większą liczbę pracowników biurowych. Przedsiębiorstwa te nie dysponują specjalistycznym sprzętem do czyszczenia wykładzin i tapicerki. Ludzie pracując, nie mają czasu, aby zająć się gruntownym sprzątaniem. Części mieszkańców nie stać na wymianę dywanów, wykładzin czy mebli. Dlatego ta grupa osób również zalicza się do potencjalnych klientów. Poza tym na rynku jest jedno przedsiębiorstwo świadcząca tego typu usługi
Najważniejsze zagrożenia i ich konsekwencje
Możliwość pojawienia się konkurencji. Wzrastające koszty promocji. Utrata potencjalnych klientów w wypadku niemożliwości wywiązania się ze wszystkich zamówień.
Działania planowane w celu wyeliminowania lub zminimalizowanie skutków zagrożeń i wykorzystywania szans:
· zatrudnienie po kilku miesiącach działalności dodatkowego pracownika biurowego, a być może i drugiego do realizacji wzrastającej liczby zamówień. W przyszłości stworzenie filii w innej części miasta,
· podjęcie rozmów z lokalnymi przedsiębiorstwami w celu podpisania umowy na stałe wykonywanie usług mycia okien,
· rozszerzenie zakresu usług – czyszczenie ogródków z liści, odśnieżanie, wywożenie śniegu, czyszczenie dachów ze śniegu i lodu.
8. Plan finansowy
Wydatki
Wyszczególnienie
Miesiące
Razem
I
II
III
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]-
Pokrewne
- Index
- Biznes plan zakładu opieki zdrowotnej, Ekonomia i finansowanie (w wordzie)
- Biznes plan - Salon fryzjerski (13 stron) 2003, LO
- Biznes plan - przykladowe spisy treści(2),
- Biznes dla każdego-wymierne korzyści ,
- Biznesmen, teksty gotowe do druku
- Biznesplan Kuśnierz Łukasz, firma
- Biznes na śniadaniu, DOKUMENTE
- Biznes plan od podstaw,
- Biznes Plan -sciaga(1),
- Biznes plan,
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- mrowkodzik.xlx.pl