Bhagavad - gita - Bhaktivedanta Swami Prabhupad, Religie dalekiego wschodu

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Bhagavad-gitaA.C. Bhaktivedanta Swami PrabhupadPrologS�owo wst�pneWprowadzenieSukcesja uczni�wRozdzia� 1 Obserwacja wojsk na Polu Bitewnym Kuruksetra� 46 werset�wRozdzia� 2 Tre�� Gity w skr�cie� 72 wersetyRozdzia� 3 Karma-yoga� 43 wersetyRozdzia� 4 Wiedza Transcendentalna� 42 wersetyRozdzia� 5 Karma-yoga - Dzia�anie w �wiadomo�ci Kryszny� 29 werset�wRozdzia� 6 Dhyana-yoga� 47 werset�wRozdzia� 7 Wiedza o Absolucie� 30 werset�wRozdzia� 8 Osi�ganie Najwy�szego� 28 werset�wRozdzia� 9 Wiedza Najbardziej Poufna� 34 wersetyRozdzia� 10 Bogactwa Absolutu� 42 wersetyRozdzia� 11 Forma Kosmiczna� 55 werset�wRozdzia� 12 S�u�ba Oddania� 20 werset�wRozdzia� 13 Natura, Podmiot Rado�ci i �wiadomo�� 35 werset�wRozdzia� 14 Trzy Si�y Natury Materialnej� 27 werset�wRozdzia� 15 Yoga Najwy�szej Osoby� 20 werset�wRozdzia� 16 Natury Boskie i Demoniczne� 24 wersetyRozdzia� 17 Rodzaje Wiary� 28 werset�wRozdzia� 18 Doskona�o�� Wyrzeczenia� 78 werset�wPrologChocia� Bhagavad-gita by�a wielokrotnie publikowana i�jest powszechnie czytana jako osobne dzie�o, oryginalnie pojawi�a si� jako epizod Mahabharaty, epickiej historii w�sanskrycie z�czas�w staro�ytnych. Mahabharata opowiada o�wydarzeniach wiod�cych do obecnego wieku Kali. To w�a�nie na pocz�tku tego wieku, jakie� pi�� tysi�cy lat temu, Pan Kryszna przekaza� Bhagavad-git� Swemu przyjacielowi i�wielbicielowi Arjunie.Ich rozmowa jeden z�najwi�kszych filozoficznych i�religijnych dialog�w znanych cz�owiekowi � mia�a miejsce tu� przed rozpocz�ciem walki, wielkiego bratob�jczego konfliktu pomi�dzy setk� syn�w Dhritarastry po jednej stronie, a�ich kuzynami Pandavami, synami Pandu, po drugiej.Dhritarastra i�Pandu byli bra�mi zrodzonymi w�dynastii Kuru, wywodz�cej si� od kr�la Bharaty � dawnego w�adcy �wiata � od kt�rego imienia Mahabharata przyj�a sw� nazw�. Poniewa� Dhritarastra, starszy brat, by� od urodzenia �lepcem, tron, kt�ry w�innym wypadku nale�a� si� jemu, przekazano jego m�odszemu bratu, Pandu.Pandu zmar� w�m�odym wieku, a�pi�ciorgiem jego dzieci � Yudhisthir�, Bhim�, Arjun�, Nakul� i�Sahadev� � zaopiekowa� si� Dhritarastra, kt�ry w�rezultacie zosta� te� � na pewien czas � kr�lem. Tak wi�c synowie Dhritarastry i�Pandu wychowywali si� w�tym samym pa�acu. Wszyscy byli szkoleni w�sztuce militarnej przez do�wiadczonego Dron�, otrzymuj�c te� rady czcigodnego �dziadka� rodu � Bhismy.Jednak�e synowie Dhritarastry � szczeg�lnie najstarszy, Duryodhana � byli pe�ni nienawi�ci i�zawi�ci wobec Pandav�w. A��lepy i�z�o�liwy Dhritarastra pragn��, aby jego synowie, a�nie synowie Pandu, odziedziczyli kr�lestwo.Tak wi�c Duryodhana � za przyzwoleniem Dhritarastry � snu� plany zabicia syn�w Pandu, kt�rym uda�o si� � dzi�ki troskliwej opiece ich wuja Vidury i�ich kuzyna Pana Kryszny � uj�� z��yciem.Pan Kryszna nie by� zwyk�ym cz�owiekiem, ale Samym Najwy�szym Osobowym Bogiem, kt�ry zst�pi� na t� Ziemi� i�gra� rol� ksi�cia w��wczesnej dynastii. W�roli tej by� On r�wnie� bratankiem �ony Pandu, Kunti, czyli Prithy, matki Pandav�w. Wi�c Kryszna sprzyja� prawym synom Pandu i�chroni� ich, zar�wno jako ich krewny, jak te� jako wieczny obro�ca religii. W�ko�cu jednak�e sprytny Duryodhana wyzwa� Pandav�w do wzi�cia udzia�u w�grze hazardowej. W�tym zgubnym turnieju Duryodhana i�jego bracia zaw�adn�li Draupadi, wiern� i�oddan� �on� Pandav�w, i�zniewa�yli j� poprzez usi�owanie obna�enia jej przed zgromadzeniem ksi���t i�kr�l�w. Ocali�a j� przed tym boska interwencja Kryszny, ale w�tej oszuka�czej grze hazardowej Pandavowie zostali podst�pem pozbawieni kr�lestwa i�skazani na trzynastoletnie wygnanie.Po powrocie z�tu�aczki Pandavowie poprosili Duryodhan� o�zwrot swego prawowitego kr�lestwa, jednak�e ten bezceremonialnie odm�wi� im. B�d�c zobowi�zanymi � jako cz�onkowie porz�dku ksi���cego � pe�ni� administracyjne funkcje spo�eczne, Pandavowie poprosili, aby oddano im chocia� pi�� wiosek. Ale Duryodhana butnie odpowiedzia�, �e nie odst�pi im nawet takiego kawa�ka ziemi, w�kt�ry mogliby wbi� szpilk�.Do tego czasu Pandavowie cierpliwie znosili wszystko, ale w�tym momencie wojna zdawa�a si� by� nieuniknion�.Niemniej jednak, kiedy ksi���ta ca�ego �wiata podzielili si� ju� � niekt�rzy staj�c po stronie syn�w Dhritarastry, a�inni bior�c stron� Pandav�w � Kryszna osobi�cie przyj�� rol� pos�a�ca syn�w Pandu i�uda� si� do pa�acu Dhritarastry, aby pertraktowa� w�sprawie pokoju. Jednakie Jego pro�ba zosta�a odrzucona, i�teraz wojna by�a pewna.Pandavowie, osoby o�najwy�szych zasadach moralnych, rozpoznali w�Krysznie Najwy�szego Osobowego Boga, podczas gdy niepobo�ni synowie Dhritarastry � nie. Jednak�e Kryszna zgodzi� si� wzi�� udzia� w�wojnie odpowiednio do pragnienia przeciwnika. Jako B�g, nie wzi��by udzia�u w�walce osobi�cie. Ale ktokolwiek pragn��, m�g� skorzysta� z�armii Kryszny � podczas gdy strona druga mog�a mie� Samego Kryszn�, kt�ry wyst�pi�by w�roli doradcy i�pomocnika. Duryodhana, geniusz polityczny, z�akomi� si� na si�y wojskowe Kryszny, podczas gdy Pandavowie zgodnie pragn�li mie� po swojej stronie samego Kryszn�.Tak wi�c Kryszna zosta� wo�nic� Arjuny, zgodziwszy si� kierowa� bajkowym powozem �ucznika. To doprowadza nas do momentu, w�kt�rym rozpoczyna si� Bhagavad-gita: dwie armie ustawione w�szyku bojowym, gotowe do stoczenia walki, a�Dhritarastra niecierpliwie pyta swego sekretarza Sanjay�, �C� uczynili oni?�Zatem czytelnik jest ju� pokr�tce zaznajomiony z�wydarzeniami prowadz�cymi do bitwy na Polu Kuruksetra, konieczna jest jedynie kr�tka uwaga odno�nie do tego t�umaczenia i�komentarza.Og�lnym wzorem, kt�rego przestrzegali dotychczasowi t�umacze prezentuj�cy Bhagavad-git�, by�o odsuwanie na bok Osoby Kryszny, aby zrobi� miejsce na swoje w�asne koncepcje i�filozofie. HistoriaMahabharaty jest uwa�ana za malownicz� mitologi�, a�Kryszna staje si� poetycznym �rodkiem wykorzystywanym do przedstawienia idei jakiego� bezimiennego geniusza, albo w�najlepszym razie jest pomniejsz� osobowo�ci� historyczn�.Ale osoba Kryszna � przynajmniej w�opinii Samej Gity � jest zar�wno celem, jak i�istot� Bhagavad-gity.To t�umaczenie jednak, jak i�jego komentarz, kieruje czytelnika ku Krysznie, a�nie odsuwa go od Niego. Pod tym wzgl�dem Bhagavad-gita Taka Jak� Jest jest wyj�tkowa. R�wnie� rzecz� wyj�tkow� jest to, i� dzi�ki temuBhagavad-gita staje si� ca�kowicie jednolit� i�zrozumia��. Jako �e Kryszna jest m�wc� Gity, jak r�wnie� jej ostatecznym celem, jest to niew�tpliwie jedyne t�umaczenie, kt�re prezentuje to wielkie pismo �wi�te w�jego prawdziwej wymowie.Od WydawcyS�owo wst�pneDedykuj� �rila Baladevie Vidyabhusaniekt�ry tak wspaniale zaprezentowa� komentarzGovinda-bhasya do filozofii VedantyPocz�tkowo napisa�em Bhagavad-git� Taka Jak� Jest w�postaci, w�jakiej prezentowana jest obecnie. Kiedy po raz pierwszy opublikowano t� ksi��k�, oryginalny r�kopis skr�cono na nieszcz�cie do oko�o 400 stron, pozbawiono go i�ilustracji t�umaczenia wi�kszo�ci oryginalnych werset�w �rimad Bhagavad-gity. We wszystkich moich pozosta�ych ksi��kach � �rimad-Bhagavatam, �ri I�opanisad itd. � stosuj� nast�puj�cy system: przedstawiam oryginalny tekst, daj� jego �aci�sk� transliteracj� i�ekwiwalenty angielskie dla ka�dego s�owa w�sanskrycie, t�umaczenie i�nast�pnie wyja�nienie tekstu. To czyni ksi��k� bardzoautentyczn�, naukow� i�przejrzyst�. Tote� nie by�em bardzo szcz�liwy, kiedy musia�em pomniejszy� orygina�. Jednak p�niej, kiedy znacznie wzr�s� popyt na Bhagavad-git� Taka Jak� Jest, wielu naukowc�w i�wielbicieli prosi�o mnie o�przedstawienie tej ksi��ki w�jej pierwotnej postaci. Tak wi�c obecnie pr�bujemy zaprezentowa� t� wielk� ksi�g� wiedzy w�niezmienionej postaci, z�pe�nym t�umaczeniem parampara, w�celu g��bszego i�progresywniejszego rozpowszechnienia ruchu �wiadomo�ci Kryszny.Nasz ruch �wiadomo�ci Kryszny jest prawdziwy, historycznie autoryzowany, naturalny i�transcendentalny, dzi�ki temu, �e oparty jest na Bhagavad-gicie Taka Jak� Jest. Stopniowo staje si� on najbardziej popularnym ruchem. szczeg�lnie w�r�d m�odszego pokolenia. Staje si� on r�wnie� coraz bardziej interesuj�cym dla pokolenia starszego. Ludzie starsi wiekiem zaczynaj� interesowa� si� nim tak bardzo, �e ojcowie i�dziadkowie moich uczni�w udzielaj� nam poparcia, zostaj�c do�ywotnimi cz�onkami naszego wielkiego towarzystwa, Mi�dzynarodowego Towarzystwa �wiadomo�ci Kryszny. Wielu rodzic�w zwyk�o odwiedza� mnie, aby wyrazi� swoje uczucie wdzi�czno�ci za zapocz�tkowanie ruchu �wiadomo�ci Kryszny w�r�d tych, kt�rzy nie s� rodowitymi mieszka�cami Indii. W�rzeczywisto�ci pierwotnym ojcem tego ruchu jest Sam Pan Kryszna i�zapocz�tkowany on zosta� bardzo dawno temu, a�w spo�eczno�ci ludzkiej przekazywany jest poprzez sukcesj� uczni�w. Je�li mam w�zwi�zku z�tym jak�� zas�ug�, nie nale�y ona do mnie osobi�cie, ale do mojego wiecznego mistrza duchowego, Jego Boskiej Mi�o�ci Om Visnupada Paramahamsy Parivrajakacaryi 18 �ri �rimad Bhaktisiddhanty Sarasvatiego Gosvamiego Maharajy Prabhupady.Je�eli ja mam jaki� udzia� w�tej sprawie, to jedynie taki, �e spr�bowa�em przedstawi� Bhagavad-git� Tak� Jak� Jest, bez zafa�szowa�. Przed obecn� edycj� Bhagavad-gity Tak� Jak� Jest, prawie wszystkie wydania Bhagavad-gity w�j�zyku angielskim mia�y na celu zaspokojenie czyich� osobistych ambicji. My, prezentuj�c Bhagavad-git� Tak� Jak� Jest, staramy si� przedstawi� misj� Najwy�szego Osobowego Boga, Kryszny. Naszym interesem jest ukazanie woli Kryszny, a�nie woli jakiego� �wiatowego spekulanta-polityka, filozofa czy naukowca, gdy� ci maj� bardzo niewielk� wiedz� o�Krysznie, pomimo ca�ej swojej wiedzy innego rodzaju. Kiedy Kryszna m�wi: man-mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam namaskuru itd., my � w odr�nieniu od tzw. naukowc�w � nie m�wimy, �e Kryszna i�Jego wewn�trzny duch s� r�ne. Kryszna jest absolutem i�nie ma r�nicy pomi�dzy imieniem Kryszny, Jego form�, jako�ciami, rozrywkami itd. T� absolutn� pozycj� Kryszny nie�atwo zrozumie�... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • braseria.xlx.pl
  •